post

این متن از دستورالعمل تهیه شده توسط دانشگاه های کالیفرنیا و ساندیگو ترجمه گردیده است . اگرچه متن اصلی فقط دو صفحه میباشد ولی مشخصات و توصیه های جالبی جهت ایجاد یک اتاق سرور استاندارد در آن ذکر گردیده است .


استانداردهای اتاق سرور
استانداردهای ذکر شده در ذیل ،برای استفاده شرکتها ، دانشگاه ها ، موسسات ، ادارات  جهت طراحی یا توسعه اتاق های سرور کوچک یا متوسط تعریف گردیده است .پیروی از این استانداردها کمک خواهد نمود که اطمینان حاصل شود منابع کامپیوتری حساس در محیطی نگهداری میشوند که که از آنها هم در شرایط عادی و هم در شرایط  غیر عادی از قبیل قطع برق ،آتش سوزی ،طوفان، محافظت مینماید.

مشخصات عمومی فضای مورد استفاده :
مشخصات اتاق :
● دیوارها،سقف و درهای اتاق باید کاملا ضد صدا گردد .
●درها باید ۴۲ تا ۴۸ اینچ عرض و ۸ فوت ارتفاع داشته باشد.
● کف اتاق باید ضد الکتریسیته ساکن باشد.
●اتاق نباید دارای پنجره باشد.(برای مسائل امنیتی ، صدا و مسائل مدیریت محیطی)

تجهیزات :
●حداکثر دانسیته الکتریکی تجهیزات الکترونیکی در یک اتاق سرور نباید بیشتر از ۳۰۰ وات در فوت مربع باشد.
●رکهای کامپیوتر باید به زمین متصل شده و بطور صحیح روی کف قرار گرفته باشند.
● رکها باید از نظر مشخصات طبق موارد اعلام شده توسط شرکت سازنده باشند (با مشخصات اعلام شده توسط سازنده مطابقت داشته باشند) و در عین حال نباید ابعادی کمتر از ۴۸ اینچ در جلو و ۳۶ اینچ در پشت داشته باشند. سقف اتاق باید حداقل ۹ فوت ارتفاع داشته باشد.
● اتاق باید حداقل دارای یک خط تلفن باشد.

تجهیزات ضد حریق :
● اتاق باید دارای سیستم اطفاء حریق قابل قبولی باشد (توصیه میشود که از سیستمهای pre-actionاستفاده گردد)
● اگرکابلهای برق و سیستم خنک کننده در محل مشترکی بالای سقف و یا یک طبقه پایین تر قراردارند،اتاق باید دربرابر حریق مقاوم سازی گردد.

سیستم خنک کننده :
●  توصیه میشود از سیستم توزیع کننده هوا از کف استفاده نمایید. سیستمهایی که از کانال استفاده میکنند نیز قابل قبول هستند.در چنین سیستمی ،رکها باید با استفاده از الگوی hot isle/cold isle نصب گردند.در مورد سیستمهای تهویه از کف، حداقل ارتفاع باید ۲۴ اینچ  باشد و کف کاذب بایدبگونه ای طراحی گردد که وزن تمام رکها را در شرایطی که بطور کامل تجهیزات در آنها نصب گردیده است و همچنین سایر تجهیزات مورد نیاز اتاق سرور را تحمل نماید.

سیستمهای مکانیکی :
تهویه و خنک کننده :
●  دستگاه کنترل دما و رطوبت باید از برق جداگانه ای استفاده نماید.همچنین باید بتوان میزان رطوبت را در ۴۵% و درجه حرارت را در ۷۲ درجه فارنهایت (با دو درجه دقت) ثابت نگهدارد.
● توصیه میشود از سیستمهای چیلرآبی استفاده نمایید. این سیستمها باید بتواننند درجه حرارت را بین ۴۶ تا ۶۰ درجه فارنهایت ثابت نگهدارند.
● برای پیشگیری از اثر رطوبت یا چکه آب و همچنین برای ایجاد امکان تعمیرات احتمالی  ،فاصله خالی به میزان حداقل ۴ فوت باید بین جعبه تقسیم اصلی برق و رکها وجود داشته باشد.

امکانات اتاق :
●  طراحی اتاق باید بگونه ای باشد که امکانات لازم برای تعمیرات و یا تغییر مکان بخش اصلی برق با استفاده از جک یا پمپ وجود داشته باشد.
●  تجهیزات سردکننده باید به حد کفایت نصب شده باشند.درصورت امکان نصب یک سیستم پشتیبان  بطور موازی با سیستم چیلرها و وجود داشتن چند منبع تغذیه جداگانه که به روش ۱+N طراحی شده باشد ، کمک زیادی در زمان بروز اشکال در سیستم اصلی خواهد نمود.
●  پیش بینی های لازم در خصوص توسعه و افزایش فضا باید انجام شود.این پیش بینی ها باید با درنظر گرفتن مشخصات الکتریکی و مکانیکی نیز همراه باشد.
●  در زمانهای طراحی و نصب ، کارشناسان باید میزان حرارت تولید شده در اتاق را محاسبه و در اختیار داشته باشند.این پارامتر در زمان ایجاد اشکال در سیتسم خنک کننده موجب خواهد شد فاصله زمانی تا رسیدن به محدوده مجاز حرارت اتاق قابل تخمین باشد.
● استفاده از سیستمهایی برای خاموش نمودن خودکار سیستمها در صورت بروز اتفاقاتی از قبیل آتش سوزی یا افزایش حرارت و یا آلارم از طرف سنسورهای آب خالی از فایده نخواهد بود.

سیستمهای الکتریکی :
کیفیت و ظرفیت :
● اتاق باید به پانلهای مجزایی برای تامین برق رکها و سیستم خنک کننده مجهز باشد.سیستمهای مکانیکی و الکتریکی (تامین برق) باید برای استفاده طولانی مدت و با حداکثرتوان مصرفی طراحی شده باشند. مساله مربوط به افزایش نیافتن دانسیته الکتریکی به بیش از ۳۰۰ وات در فوت مربع باید در نظر گرفته شود.
●  به کیفیت برق ساختمان  باید توجه گردد و درصورت نیاز از UPS و یا ترانسفورماتور برای ایجاد یک سیستم برق مجزا استفاده گردد .تجهیزاتی که ایجاد حرارت مینمایند نباید در اتاق سرور نصب گردند.
●  استفاده از یک سیستم توزیع کننده برق به همراه سیستم کنترلی آن و همچنین یک سیستم
UPSجداگانه برای هر رک توصیه میگردد.
●  سیستمهای الکتریکی باید بگونه ای طراحی شده باشند که دارای
ground جداگانه باشند.

موقعیت های اضطراری :
●  سیستم تامین برق اضطراری نباید به سیستم اعلام خطر کلی ساختمان وصل باشد . سیستم برق اضطراری باید کاملا جداگانه تهیه گردد.
●  سیستمهای مربوط به تامین و تقسیم نیرو در اتاق سرور باید جهت نیازهای اضطراری به قطع برق، به راحتی قابل دسترسی
باشد.

امنیت و اعلام خطرها:
●  آلارم های خاص مربوط به عملکرد دستگاههای برقی  و حفاظت از محیط فیزیکی باید به سیستم کلی مدیریت امکانات و یا مدیریت انرژی ساختمان  متصل شده باشد.
●  جهت اطلاع به موقع از موقعیت های اضطراری در اتاق سرور، سیستمهای مانیتورینگ و آلارم جداگانه از آنچه که در ساختمان استفاده گردیده است نیز باید نصب و راه اندازی گردد.
●  درب باید مجهز به سنسورهای آب بوده و در صورت فعال شدن باید اعلام خطر ان به بخشهای مختلف ارسال گردد.

امنیت :
●  تمام ورودیها به اتاق باید بطور قابل قبولی امن شده و درصورت نیاز باید اعلام خطرهای آن فعال گردد.

Visits: 1483

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *