post

تست های نفود سنجی برای ارزیابی مقاومت سیستم های اطلاعاتی در برابر حملاتی که باعث به وجود آمدن دسترسی های غیر مجاز می شود انجام می شوند . در این میان قدرت سیستم های تدافعی سیستم های اطلاعاتی که در این حمله دخیل هستند نیز ارزیابی می شود. تست های نفوذسنجی یا به قولی هک های قانونمند یکی از سطح بالاترین روش های ارزیابی سیستم های تدافعی و تجزیه و تحلیل دقیق نقاط ضعف سیستم های اطلاعاتی به حساب می آیند. یک عملیات تست نفوذسنجی چگونگی پاسخگویی یا بهتر بگوییم عکس العمل سیستم هدف را در مقابل حمله انجام شده را فارق از اینکه حمله بصورت موفقیت آمیز یا ناموفق انجام شود و یا چه میزان اطلاعات از سیستم بدست می آید را بررسی و تشخیص می دهد

بصورت کلی تست های نفوذسنجی به سه گروه عمده طبقه بندی می شوند :

Security    تست با دارا بودن اطلاعات کامل یا Full Knowledge Test : در این نوع تست تیم تست نفوذسنجی تا جایی که امکان دارد در خصوص سیستم اطلاعاتی مورد حمله اطلاعات در اختیار دارد. معمولا این نوع حملات توسط پرسنل خود سازمان که دارای دانش لازم جهت انجام تست های نفوذسنجی هستند انجام می شود. به این نوع تست نفوذسنجی جعبه سفید یا White Box Penetration Test نیز گفته می شود.
تست با دارا بودن اطلاعات نسبی یا Partial Knowledge Test : در این نوع تست ، تیم تست نفوذ سنجی اطلاعاتی در خصوص یک قسمت خاص از شبکه را دارا هستند که بایستی حمله به آن قسمت انجام شود. اعضای تیم تست نفوذسنجی می بایست صرفا به این قسمت از سیستم نفوذ کرده و آنرا هک کنند و سپس نقاط ضعف امنیتی آن را بررسی و تحلیل کنند . به این نوع تست ، نفوذ سنجی جعبه خاکستری یا Graybox Penetration Test نیز گفته می شود.
تست بدون داشتن اطلاعات یا Zero Knowledge Test : در این نوع تست هیچگونه اطلاعاتی در خصوص سیستم هدف در اختیار تسم تست نفوذسنجی قرار نگرفته و مهاجمین بایستی خودشان تمامی این اطلاعات را بدست بیاورند. به این نوع تست نفوذسنجی جعبه سیاه یا Blackbox Penetration Test نیز گفته می شود .

pen-testمراحل اجرای تست نفوذ پذیری:

۱) شناسایی و جمع آوری اطلاعات
۲) پویش
۳) به دست آوردن مجوز دسترسی
۴) حفظ مجوز دسترسی
۵) پاک کردن رد پا

روش های تست: جعبه سیاه در مقابل جعبه سفید
تست نفوذ و یا ارزیابی آسیب پذیری ها از دیدگاه مدیریتی به دو روش اساسی می تواند انجام شود. در واقع تست نفوذ می تواند به صورت محرمانه (تست جعبه سیاه) و یا به صورت عمومی (تست جعبه سفید) انجام پذیرد.
تفاوت اصلی در این روشها میزان دانش تست کنندگان از جزئیات پیاده سازی سیستم مورد بررسی است. در تست نفوذ به روش جعبه سیاه فرض می شود تست کنندگان هیچگونه اطلاعاتی از زیرساخت های سیستم ندارند و لذا ابتدا باید گستردگی و توزیع سیستم را یافته و سپس شروع به تحلیل کنند. این مرحله بسیار زمان بر بوده و به عنوان مرحله جمع آوری اطلاعات شناخته می شود.
در نقطه مقابل و در انتهای دیگر طیف، روش جعبه سفید وجود دارد که در آن اطلاعات کامل زیر ساخت، در اختیار تست کنندگان قرار می گیرد. این اطلاعات معمولاً شامل نمودارهای شبکه، کد منبع و اطلاعات آدرس دهی IP است.
در میان این دو، طیف گسترده ای وجود دارد که آن را به عنوان روش جعبه خاکستری می شناسند. همچنین تست های نفوذ بنا بر میزان اطلاعاتی که در اختیار تست کنندگان قرار می گیرد به عنوان تست های “افشای کامل”، “افشای جزئی” و یا “کور” نیز توضیح داده می شوند

استانداردها و گواهینامه ها
انجام تست نفوذ می تواند منجر به افشای اطلاعات حساس سازمان مورد بررسی شود. به همین دلیل شرکت های امنیتی باید صریحاً نشان دهند که از هکرهای کلاه سیاه قبلی استفاده نکرده و همه کارمندان آنها به قوانین مربوط به کد نویسی اخلاقی پایبند هستند. شرکت های امنیتی برای نشان دادن قابل اعتماد بودن خود، می توانند از گواهینامه های حرفه ای در این زمینه استفاده کنند
موسسه Information Assurance Certification Review Board) IACRB) یک گواهینامه تست نفوذ را به عنوان Certified Penetration Tester)CPT) ارائه می دهد. برای دریافت CPT کاندیدا باید چندین امتحان تئوری را پشت سر گذاشته و سپس یک امتحان عملی را نیز با اجرای یک تست نفوذ بر روی سرورهای فعال پشت سر گذارد

موسسه SANS یکی دیگر از موسساتی است که در زمینه های مختلف امنیت فناوری اطلاعات دوره های آموزشی دارد و یک گواهینامه امنیتی به نام (GIAC(Global Information Assurance Certification صادر می کند. دو نوع از گواهینامه های GIAC مختص به تست نفوذ هستند و با نام های GIAC Certified Penetration Tester)GPEN) و GIAC Web Application Penetration Tester)GWAPT) شناخته می شوند.

برای برنامه های کاربردی مبتنی بر وب، Open Web Application Security Project)OWASP) یک چارچوب کاری را ارائه داده است که به عنوان یک محک (benchmark ) شناخته شده در سراسر جهان استفاده می شود

شرکت داده پردازان جوان مفتخر است با بهره گیری از دانش متخصصین فنی خود بالاترین استانداردهای امنیت اطلاعات را برای مشتریان خود فراهم کند.

Visits: 770