post

راه اندازی VOIP

تکنولوژی انتقال صدا در بستر شبکهVoice Over IP یا VOIP چیست؟
با گسترش روز افزون شبکه جهانی اینترنت اکثر تکنولوژی‌ها برای بقا و گسترش تلاش می‌کنند خود را به این شبکه متصل کنند تا بدین طریق هم هزینه های خود را کاهش دهند و هم سرویس بهتر با امکانات بیشتر برای مشتریان خود ارائه کنند. مخابرات و مکالمات تلفنی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. حال با توجه به این‌که بزرگ‌ترین شبکه بر پایه IP شبکه اینترنت است، به‌طور معمول از این فن‌آوری به‌عنوان منتقل کننده صدا بر روی شبکه اینترنت استفاده می‌شود.

تلفن اینترنتی یا VoIP، امکان مکالمات تلفنی را روی بستر شبکه یا IP فراهم می‌سازد. سیستم‌های تلفنی VoIP نسبت به مراکز تلفن معمولی، پایداری و انعطاف بیش‌تری دارند. تلفن‌های معمولی با سیگنال‌های آنالوگ کار می‌کنند و مشکلات زیادی را به همراه دارند اما سرویس VoIP با سیگنال‌های دیجیتال کار میکند و نظیر DSL است. بر این اساس، این تلفن‌ها با کاربری بسیار آسان‌تر، می‌توانند کیفیت به مراتب بالاتری را در اختیار کاربران قرار دهند.

ارائه سرویس VoIP

روش‌های برقراری ارتباط تلفنی در حال تغییر است. امروزه برای برقراری ارتباط تلفنی راه دور اغلب از تکنولوژیی به نام VoIP استفاده میشود. VoIP یک روش برای تبدیل سیگنال‌های آنالوگ صوت به داده‌های دیجیتال است که از طریق اینترنت منتقل میشوند.

ممکن است از خود بپرسید که این امر چگونه میتواند مفید واقع شود. خوب، کافی است چند ثانیه راجع به آن فکر کنید. اگر تبدیل سیگنال‌های آنالوگ به داده‌های دیجیتال ممکن باشد، VoIP میتواند یک ارتباط اینترنت استاندارد را به یک روش مجازاً رایگان برای برقرای ارتباطات تلفنی در هر جای دنیا تبدیل کند. فقط کافی است هزینه ISP را بپردازید. این امر شما را قادر میکند که شرکت‌های تلفنی را به‌طور کامل کنار بگذارید.

VoIP قابلیت این را دارد که روش کار سیستم‌های تلفنی را کاملاً متحول کند.

متخصصین شرکت داده پردازان جوان با سابقه راه اندازی این سرویس در چندین سازمان دولتی و دفاتر خصوصی مختلف آمادگی خود را جهت نصب و راه اندازی سرویس VOIP اعلام میدارند.

با سیستم‌های VoIP به یکی از سه روش زیر میتوان ارتباط تلفنی برقرار کرد:

۱) ATA

ساده‌ترین روش برقراری ارتباط VoIP با استفاده از (ATA (Analog Telephone Adaptor ها که gateway هم نامیده می‌شوند، می‌باشد. این ابزارها این امکان را به شما می‌دهند که از تلفن‌های آنالوگ استاندارد فعلیتان استفاده کنید.

به آسانی می‌توانید Handset استانداردتان را به ATA متصل کنید، سپس ATA را به کامپیوتر یا ارتباط اینترنت خود وصل کنید. با این کار قادر به برقراری ارتباط VoIP خواهید بود. ATA سیگنال آنالوگ را از تلفن استاندارد شما می‌گیرد و آن را به سیگنال دیجیتال آماده برای انتقال در بستر اینترنت تبدیل می‌کند. همراه برخی ATA ها یک نرم افزار هست که روی کامپیوتر load می‌شود و شما را قادر می‌سازد که آن را برای VoIP با دقت پیکربندی کنید.

۲) IP Phones

این Handset ها کاملاً شبیه Handset های استاندارد معمولی است. دارای یک کانکتور RJ 45 Ethernet به جای کانکتورهای استاندارد RJ 11 هستند. گونه بی‌سیم گوشی‌های IP مشهور به Wi-Fi می‌باشد که از شبکه‌های Wi- Fi استفاده می‌کند.

این تلفن‌ها تمام نرم افزارها و سخت افزارهای لازم برای برقراری ارتباطات VoIP را به صورت built-in دارند. مستقیمأ به روتر شما وصل می‌شوند و یک ورودی سریع و مقرون به صرفه به دنیای VoIP فراهم می‌کنند.

۳) کامپیوتر به کامپیوتر

این روش آسانترین روش استفاده از تکنولوژی VoIP است. شرکت‌های زیادی هستند که نرم افزارهای مقرون به صرف‌های ارائه می‌دهند که می‌توانید برای این نوع VoIP از آنها استفاده کنید. معمولاً تنها مبلغی که باید پرداخت کنید فقط هزینه ماهانه ISP است. تمام آنچه که نیاز دارید یک میکروفون، بلندگو، یک کارت صدای مناسب و یک ارتباط اینترنت با سرعت مناسب است.

مزایای VoIP

از آنجاییکه با استفاده از VoIP شما از هر جایی که به پهنای باند مناسب دسترسی داشته باشید، می‌توانید ارتباط برقرار کنید، کاربران می‌توانند هنگام مسافرت ATA ها یا IP Phone هایشان را همراه داشته باشند و به تمام خدماتی که تلفن خانگیشان ارائه می‌دهد دسترسی داشته باشند.

برخی افراد از یک softphone برای دسترسی به سرویس VoIP شان استفاده می‌کنند. یک softphone یک نرم افزار ویژه است که سرویس VoIP را به کامپیوتر یا laptop شما load می‌کند. این برنامه‌ها این امکان را به شما می‌دهد که از طریق laptop تان از هرجای دنیا که به یک ارتباط با پهنای باند مناسب دسترسی داشته باشید ارتباط تلفنی برقرار کنید. بسیاری از سرویس‌های VoIP امکان بررسی Voicemail شما را از طریق اینترنت و یا توسط فایل پیوست نامه الکترونیکی که به کامپیوتر یا PDA شما ارسال شده است را می‌دهد.

برای مدیران شبکه، سیستم تلفن VoIP به این معنی است که به جای دو شبکه تنها با یک شبکه روبرو هستند. جابجایی سیستم VoIP نیز به آسانی صورت می‌گیرد. این بدین دلیل است که اکثر سیستم‌های تلفن مورد استفاده در شبکه VoIP دارای رابط Web بوده و به راحتی توسط مدیر شبکه قابل مدیریت هستند. پروسه MAC(Move, Add, Change) به راحتی قابل انجام خواهد شد و لازم نیست برای هر بار انجام MAC با سرویسدهندهتان تماس بگیرید. تمام اینها به معنای هزینه کمتر برای سازمان شما می‌باشد.

یکی دیگر از منافعی که برای شرکت‌های دارای VoIP می‌تواند وجود داشته باشد این است که شعب سازمان‌ها می‌توانند در سرتاسر دنیا پراکنده شده باشند و نیازی به مجتمع بودن آنها نیست.

انتخاب یک سیستم تلفن VoIP
اگر شما تصمیم به پیاده سازی سیستم VoIP در سازمان خود دارید، ابتدا مشخص کنید که کدامیک از تجهیزات تلفنی فعلیتان را می‌توانید حفظ کنید. بدین ترتیب می‌توانید به میزان زیادی در هزینه‌ها صرفه جویی کنید. بسیاری از سیستم‌های تلفن دیجیتال با افزودن کمترین سخت افزار و بروزرسانی نرم افزار دارای قابلیت آدرس دهی می‌شوند.

علاوه بر این شما باید مطمئن باشید که تمامی دستگاه‌های مورد استفاده شما مانند فکس، پردازشگر کارت اعتباری، سیستم‌های امنیتی و … می‌توانند به صورت یکپارچه به سیستم تلفن VoIP شما متصل شود.

در آخر توصیه می‌شود که هیچگاه سعی نکنید با خریدن تلفن‌های VoIP دست دوم در هزینه‌ها صرفه جویی کنید. به خاطر داشته باشید که VoIP یک تکنولوژی جدید بوده و حتی ممکن است تجهیزات مربوط به یک سال قبل هم از رده خارج شده باشند. همچنین هزینه نصب چه تلفن شما نو باشد چه دست دوم تفاوتی نمی‌کند و حتی ممکن است در صورت استفاده از تلفن‌های دست دوم مجبور شوید هزینه خدمات بیشتری بپردازید.

مهم ترین ویژگی هایVoIP
پوشش تمام کشورهای جهان
کیفیت بالا و کم نظیر صدای مکالمه
حداقل تاخیر زمانی در مکالمه
وضوح و شفافیت صدا، بدون وجود خدشه و انعکاس در صدا
سادگی و سهولت کاربری
قیمت مناسب مکالمات
امکان استفاده بدون نیاز به شماره گیری مرکز تلفن
امکان استفاده در تلفن همراه، تبلت، رایانه های دستی و سایر رایانه ها
قابلیت اتصال به سانترال
قابلیت استفاده چندین نفر از یک Account
جابه‌جائی آسان شماره‌های تلفنی، به این.
برای برقراری تماس‌های تحت اینترنت از هر نقطه دنیا
برقراری تماس‌های Point to Point مابین دفتر مرکزی و دفاتر نمایندگی خارج از کشور بر روی بستر اینترنت
امکان تماس با کلیه شماره‌های به‌صورت مستقیم و با هزینه ناچیز
امکان تماس کلیه کارکنان دفاتر و شعب با یکدیگر به‌صورت ۳ شماره‌ای و با هزینه
قیمت کمتر خدمات تلفنی به خصوص تماس‌های راه دور
حذف کد شهر

Visits: 372

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *